Animal Text Generator at TextSpace.net
Glitter Text Generator at TextSpace.net

Wednesday, August 11, 2010

SEJARAH SK PESERAI


Gambar tahun 2008


Bangunan Pendidikan Khas



SEJARAH PENUBUHAN
SEKOLAH KEBANGSAAN PESERAI



Nama asal sekolah ini ialah Sekolah Umum Laki-laki Peserai. Mula dibina pada 1909 di atas tanah yang diwakafkan oleh Allahyarham Tuan Hj.Abd.Wahid dengan keluasan tanah 2.5 ekar. Guru Besar pertama ialah Inchi' Baharee bin Md.Yassin dan Guru Besar kedua adalah Inchi' Rejab bin Ahmad.

Pada tahun 1920 bangunan baru telah dibina oleh kerajaan beratap genting, bertiang dan berdinding sekerat daripada papan sebagai kisi-kisi. Pada masa itu Guru Besarnya adalah Master Hashim. Bangunan ini masih ada dan diubahsuai dijadikan Kelas Pendidikan Khas.

Pada tahun 1947 penduduk kampung serta ibu bapa pelajar telah membeli tanah seluas 2.5 ekar untuk menambah kawasan yang ada. dan ini telah dijadikan padang hingga sekarang.

Pada Tahun 1950 sebuah bangunan lagi telah dibina dan diberi nama Sekolah Melayu Perempuan Seri Kampung Peserai yang terletak di tapak Klinik Desa sekarang berhampiran Sekolah. Bangunan tersebut menumpang di halaman rumah Tn.Hj.Abd.Rahman b.Md.Yasin.

Pada tahun 1956 Sekolah Melayu Perempuan Seri Kampung Peserai telah berpindah ke tapak Sekolah Agama Peserai sekarang. Guru Besar pada masa itu ialah Pn.Maimunah bte Mujir dan penolongnya Pn.Hjh.Fatimah Bte Waridin.Bangunan tersebut dibina secara gotong royong . Bangunan tersebut digunakan sepenuhnya pada tahun 1957 hingga 1963.

Pada tahun 1963 Sekolah Rendah Perempuan Seri Kampung Peserai telah digabungkan di bawah satu pentadbiran dengan seorang guru besar dinamakan Sekolah Kebangsaan Peserai. Perpindahan ini adalah atas arahan kerajaan.Guru besarnya pada waktu adalah En.Affan bin.Hj.Idris.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails